Forrás: Magyar Energia Hivatal
            
            1. A 100 %-ban önkormányzati tulajdonú víziközmű szolgáltató végezhet-e a jövőben kommunális szilárd hulladékgyűjtést is?
            A víziközmű szolgáltató ezen fő tevékenység ellátását nem veszélyeztető 
melléktevékenységet végezhet a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi
 CCIX. törvény  (továbbiakban: Vksztv) 45. § (4) bekezdés szerint. A 
törvény itt nem taxatív fesorolást ad, hanem példálózó jellegűt. A 
kommunális hulladék gyűjtés, mint melléktevékenység, a víziközmű 
szolgáltató megfelelő műszaki és gazdasági felkészültsége mellett 
végezhető.
A melléktevékenységre vonatkozó számviteli szétválasztást alkalmazni kell (49. és 50. §)
            
            2. Önkormányzati társulás lehet-e üzemeltető?
            Önkormányzatok önkormányzati társulást csak több település területét 
szolgáló, közös víziközmű rendszer esetén az ellátásért felelősök 
jogainak és kötelességeinek közös gyakorlására hozhatnak létre. 
Víziközmű üzemeltetést társulás nem végezhet, ezt csak Kft. vagy Zrt. 
formában működő olyan gazdasági társaság végezheti, aki valamennyi 
törvényi feltételnek megfelel.
            
            3. Önkormányzati tulajdonú társaságként van-e lehetőség az önkormányzati 
képviselő testület 2012. év során hozott döntése alapján díjemelésre?
            Az önkormányzatok 2011. dec. 31-i hatállyal elvesztették árhatósági 
szerepüket a viíziközmű szolgáltatások díjainál, ezt követően 
érvénytelenné vátak az ettől későbbre szóló díjmeghatározásaik. A 2012. 
január elsejét követő átmeneti időszakra a díjak lényegében az 
Országgyűlés által megállapítottnak tekintendők. A szolgáltatók a 2011. 
dec. 31-én alkalmazott díjaikat legfeljebb bruttó 4.2 %-kal növelten 
alkalmazhatják január 1-jétől, illetve a díjváltozás mértékének a 
kihirdetésétől, amit a helyben szokásos módon kell megtenni.
            
            4. Alapdíj alkalmazása esetén hogyan kell eljárni a bruttó 4,2 %-os emelési szabálynál? Ha nem volt alapdíj, akkor 2012. január elsejétől kell-e bevezetni?
            A törvény 76. § (1) a szolgáltató általi díjalkalmazás lehetőségét 
szabályozza, a legfeljebb4,2 %-os emelési lehetőség minden díjelemre 
külön alkalmazandó, ahol volt 2011. dec. 31-én alapdíj, akkor azt is 
ennek megfelelően lehet megemelni, s átmenetileg új alapdíjat nem lehet 
bevezetni.
            
            5. Élhet-e a törvény 76. § (2) szerinti többlet díjemelés lehetőségével 
bérüzemeltetési formában működő szolgáltató bérleti díjból 
finanszírozott felújítás, vagy új beruházás esetén is?
            A törvény ebben a bekezdésben a kivételes esetekre vonatkozó jogalkotói 
szándékot fogalmazza meg. Ez a lehetőség ott alkalmazható, ahol 2012. 
első félévben a szolgáltatónál jelentős kötelezettség jelenik meg egy 
korábban  -2011 dec. 31. előtt -  létrejött víziközmű beruházásra 
vonatkozó szerződés részeként. Csak pótlási fedezet vagy külső hitel 
törlesztés építhető be a díjakba.A pályázati konsrukciók (pl. KEOP) 
díjelemzést is előírtak, ami az emelés lehetséges mértékéhez alapot ad. 
Bérüzemeléshez tartozó rendszeres beruházásokra nem alkalmazható ez a 
kivételes szabály.
            
            6. A felhasználói egyenérték számításánál hogyan kell figyelembevenni a tűzcsapokat?
            A közterületeken elhelyezett, az elosztó hálózatra közvetlenül 
csatlakozó tűzcsapok az elosztó hálózat részei, ezért ezeket nem lehet 
beszámítani a fogyasztói egyenérték számba. Azonban azok a tűzcsapok, 
amelyek egy felhasználó ingatlanán, a bekötési mérőt követő vezetékhez 
csatlakoznak, a megváltott és igazolható kvóták mértékéig figyelembe 
vehetők.
            
            7. Meglévő víziközmű bővítését meg kell-e várni, vagy bővítés nélkül is 
érvényes az ingatlanok bekötési kötelezettsége a műszakilag 
rendelkezésre álló víziközmű rendszerre? Milyen határidő áll az ilyen 
ingatlanok tulajdonosainak rendelkezésre?
            A törvény 55. § is 2012. július 1-jén lép hatályba, az ettől korábban 
épült, tehát ekkor meglévőnek tekintendő, és műszakilag az adott 
ingatlan számára rendelkezésre álló víziközműbe történő bekötést 
legkésőbb 2013. július 1-jéig kell elvégezni (lásd átmeneti 
rendelkezések 83. § (3) ). A 2012. júl. 1-je utáni bővítéseknél, azok üzembe helyezése után kell számítani az egy éves határidőt.
            
            8. Az Európal Unió támogatásával létesült új víziközművek üzemeltetőjének 
működési engedély kérelmére vonatkozik-e a nemzetközi beruházás védelmi 
szerződés védelme, azaz erre tekintettel a kérelem kiadható-e?
            A törvény 36. § (2) bekezdése adja meg a működési engedély kiadásához 
szüséges legalább 150 ezer felhasználói egyenérték követelménye alóli 
kivételt. 
Két feltételnek kell együttesen megfelelni. Egyrészt 2011.
 dec. 31. előtt megkötött, és a kérelem benyújtásakor hatályban lévö 
üzemeltetési szerződés fennállása szükséges, másrészt csakis ennek a 
fenntartásával kerülhető el, hogy a működési engedély valamelyik, 
Magyarország által megkötött, nemzetközi beruházás védelmi szerződés 
rendelkezéseibe ne ütközzön. Ez utóbbi követelmény alatt a külföldi 
magántőke védelmére vonatkozó szabályokat kell érteni, amelyek pl. 
államosítás, jelentős és diszkriminatív jelegű korlátozás esetének 
megelözésére szolgálnak. 
A különböző nemzetközi támogatások (pl. 
KEOP) értelemszerűen nem esnek ebbe a körbe, ezekre nem vonatkozhat a 
minmális méretnagyság alóli felmentés. A KEOP program támogatási 
szerződései belföldi szerződések, amelyeket az NFÜ a kedvezményezett 
önkormányzatokkal köt meg.
            
            9. Meddig kell elvégezni a víziközmű vagyon értékelését?
            A vagyonértékelést 2015. dec. 31-ig kell elvégeztetni a törvény hatályba
 lépésekor, azaz 2012. július 1-jén meglévő üzemeltetési szerződések 
tekintetében. 
Azonban a 2015. dec. 31. előtt megkötendő új 
szerződések esetében még a szerződés aláírása előtt kell elkészíteni a 
vagyonértékelést, a 2012. július 1-jei hatályba lépéskor folyamatban 
lévő üzemeltetési pályázatok is ide tartoznak.
            
            10. A Vkszt. 9. § (2) bekezdését kérjük értelmezni, hogy mikor kapja meg az állam az ellátási felelős jogait és kötelezettségeit?
            Amennyiben az állam egy olyan víziközmű-rendszerben rendelkezik 
tulajdoni hányaddal, amely egy település közigazgatási területén lévő 
felhasználási helyeket közvetlenül ellát, akkor a tulajdoni hányadtól 
függetlenül az ellátási felelős szerepét be kell töltenie. 
Egy 
víziközmű-rendszer lehet szigetüzemben működő, vagy azt átadási pontok 
is egyértelműen körülhatárolhatnak.Például elképzelhető olyan, több 
települési hálózatot is összakapcsoló távvezeték, ahol átadási pontokon 
át vannak egymáshoz kapcsoltan az állami és az önkormányzati ellátási 
felelősök egyes víziközmű rendszerei.
 Fontos a közigazgatási 
területen lévő felhasználási helyek közvetlen ellátását is vizsgálni, 
mert pl. ha egy állami tulajdonú távvezeték vezet át egy településen és 
arról bekötések vannak  egyes ingatlanokra, akkor a település egészére 
kiterjedhet az állam ellátási felelőssége.
            
            11. A 2012. júl. 1-jei hatályba lépéskor meglévő üzemeltetési szerződéseket is meg kell küldeni jóváhagyásra?
A jelenlegi szerződések meddig maradhatnak meg, vannak-e teendők ezzel?
            Csak azokat az üzemeltetési szerződéseket és szerződés-módosításokat 
kell a MEH részére megküldeni, amelyek 2012. július 1-je után jöttek 
létre. A legkésőbbi időpontban történt aláírást, vagy megerősítő döntést
 kell figyelembe venni. Ha egy szükséges testületi határozat-hozatal 
csak a fordulónap után történt meg, akkor korábbi aláírások ellenére ezt
 a szerződést már be kell küldeni a Hivatalhoz jóváhagyásra.
A már 
meglévő üzemeltetési szerződéseket a feleknek nem kell megszüntetniük. 
Ez csak akkor szükséges, ha  arra nézve a szolgáltató nem kap működési 
engedélyt, vagy eleve nem is nyújt be kérelmet.
A meglévő 
üzemeltetési szerződéseket csak akkor kell módosítani, ha azok a törvény
 valamely előírásával ellentmondásba kerülnének.
            
            12. Túlterhelt szennyvíztisztító telep esetén is kötelező bekötni a csatorna
 hálózatba a Vkszt. 55. § kötelezésére hivatkozó tulajdonos ingatlanát, 
ha műszakilag rendelkezésére áll a szennyvíz csatorna?
Hogyan lehet feloldani a teljesítő képességig tartó rendelkezésre állás és a bekötési kötelezés közötti ellentmondást?
            Az adott víziközmű-rendszer teljeskörű vizsgálata alapján kell 
megállapítani, hogy az ellátási területről érkező terhelés kimerítette-e
 a teljesítő képesség határát. Ha erre igen a válasz, akkor 
haladéktalanul kezdeményezni kell az ellátási felelősnél a Vkszt. 10. és
 11. § alapján a fejlesztések elindítását. A tisztítási kapacitás 
bővítéséig értelemszerűen nem lehet új bekötést végezni, az érintett 
ingatlanok tulajdonosainak a bővítés üzembe helyezésekor fog elindulni 
az egy éves kötelezési határidő.
A túlterhelési határkapacitás 
felülvizsgálata indokolt. Először az esetleges intenzifikálási 
lehetőségeket érdemes megvizsgálni szakértők, tervezők bevonásával, 
esetlegesen olyan megoldás is elképzelhető, ami nem beruházási jellegű, 
pl. valamilyen vegyszer, szárított baktérium kultúra, stb. adagolása.Ezt
 követően a vízjogi engedélyt kiadó hatósággal, és a szakhatóságokkal le
 kell folytatni a szükséges eljárásokat (pl. új hidraulikai és szerves 
anyag terhelési határérték, átmeneti jelleggel egyedi kibocsátási 
határérték, a fejlesztéshez elvi engedélyek kérése.
Az érintett ingatlanok tulajdonosait megfelelő módon ki kell értesíteni.
            
            13. A törvény önálló ingatlanak nem minősülő víziközmű esetében csak a 
szolgalmi jog átadását írja elő a 6-. § (2) bekezdésben. Hogyan lehet a 
vagyonátadást megoldani ebben az esetben?
            A víziközmű tulajdoni viszonyaiban három eset különböztethető meg:
            a)
 A Vkszt. 6. § (1) bekezdés szerinti eset, amikor a víziközmű dologi 
szempontból maga a fődolog, ilyen pl. egy vízmű gépház, ha önálló 
ingatlanként került bejegyzésre az ingatlan nyilvántartásba.
            b) A
 Vkszt. 6. § (2) bekezdés szerinti eset, amikor az állam vagy 
önkormányzat tulajdonába tartozó víziközmű harmadik személy ingatlanán 
halad keresztül. Ez esetben a jogosult (állam v. önkormányzat) 
rendelkezési joga vízvezetési szolgalmi jog (1995 évi LVII: törvény 20.§
 alapján) áll fenn az adott víziközmű felett.
            c) A harmadik eset az, amikor a közmű eleve az önkormányzat vagy állam saját ingatlanán fekszik.
            A
 szolgalmi jog dologi erővel alapozza meg az idegen ingatlan 
tulajdonosával szemban az önkormányzat vagy az állam jogait. Ezek 
szelvényjogok: a vezeték használati joga és hasznosítási joga, az 
ingatlanra a bejutás és munkavégzés joga, a vezeték feletti vagyoni jog.
 A szolgáltató ezen vízvezetési szolgalmi jog alapján tartotta nyilván 
könyveiben a vezeték értékét (tárgyi eszköz), továbbá adott esetben a 
szolgalom megszerzéséért kifzetett összeget (vagyoni értékű jog). A 
jogok átruházása magával vonja az annak alapján fennálló vagyoni értékek
 átadását is. Az átadó könyveiből mind a tárgyi eszköz soron lévő 
tételeket, mind a vagyoni érékű jogokat ki kell vezetni. (Jogi 
értelenben a szolgáltatónak nem tulajdonjoga van a vezeték felett, hanem
 csak az idegen ingatlan tulajdonosának tulajdonjogát korlátozó 
szolgalmi jog és annak részjogai képezik a tulajdonát.)
            
            14. A felhasználó egyenérték számításánál hogyan kell figyelembe venni a 
közkifolyót, az átalánydíjas társasházi lakást, a közművesített garázst,
 lakossági/ közcélú artézi kút szennyvíz csatornába vezetett 
túlfolyását?
            
        - 
                A Vkszt. 1. sz. melléklete a figyelembe vehető lakossági felhasználók
 körét a természetes személyek ingatlanaira korlátozza, ezen belül is 
kizárja a gazdasági tevékenység folytatásához szükséges 
felhasználásokat. A felhasználói egyenértékszám meghatározása az 
alapesetnek tekinthető családi ház egy ivóvíz + egy szennyvíz bekötési 
jogviszonya = 2 FEÉ (felhasználói egyenérték) számításhoz kötődik. A 
jogviszony alapja írásos közüzemi szerződés vagy ennek hiányában 
közüzemi szolgáltatási jogviszony, ami általában ráutaló magatartással 
jött létre. Lényeges feltétel, hogy a szolgáltató szabályos vízmérés és 
szerződéses jogviszony alapján bocsássa ki rendszeres időközönként a 
számlákat ezekre a helyekre.
              
- 
                A fentiek alapján a közkifolyók itt 
nem vehetők figyelembe, csak a helyi önkormányzattal a közkifolyók 
fogyasztására megkötött szerződés szerint számlázott fogyasztás 
számítható be a „B" tényezőnél.
              
- 
                A közkútról vizet innen hordó, be nem kötött ingatlanok sem vehetők figyelembe.
              
- 
                Az artézi kút mért túlfolyó vize szerinti szennyvíz-elvezetést 
hasonlóan, a helyi önkormányzat részére vízmérés és szerződés alapján 
kiszámlázott és befogadott éves mennyiségeknél kell beszámítani. 
Elválasztó rendszerű szennyvízcsatornába csapadékvíz nem vezethető be, 
ezért ilyen vízmennyiség nem számítható be.
              
- 
                A vízíközmű 
szolgáltató által számlázott átalánydíjas társasházi felhasználási 
helyet vagy vízmérővel kell felszerelni, és mellékszolgáltatási 
szerződést kötni, vagy az elszámolást a bekötési mérő szerinti 
fogyasztónak kell át- ill. visszaadni (52. § (2)), azaz méretlen esetben
 lakás nem számítható be.
              
- 
                A vízmérősített és szerződéses jogviszonyú garázsok beszámíthatók.
              
- 
                A vízkorlátozott, vagy szüneteltetett ingatlanokat az ideiglenesség miatt nem kell levonni a FEÉ számból.
 
            15. A fejlesztési hozzájárulásra nem kötelezett, jellemzően intézmények FEÉ 
számításánál a nonprofit társaságokat, a társszolgáltató részére átadott
 víz, szennyvíz mennyiséget figyelembe lehet-e venni az 1. sz. melléklet
 B tényezőjénél?
            A két szolgáltató között történő víz, vagy szennyvíz átadás nem 
szolgáltató és felhasználó közötti közüzemi jogviszony, ezért nem 
számítható be.
            A nonprofit társaságok gazdálkodó szervezetnek (PTK 
685. § c)) minősülnek, ezért a hozzájárulásra kötelezetteknél, az azokra
 vonatkozó részletszabályok szerint veendők figyelembe. A Vkszt. 74. § 
(1) 1) szerinti kormányrendelet megjelenése a kedvezményezett kört 
egyértelműsíteni fogja.
            A fejlesztési hozzájárulásra nem kötelezett 
felhasználásokat csoportosan is számításba lehet venni, ha egy 
felhasználónak, pl. a helyi önkormányzatnak, több felhasználási helye is
 van. A számítás során felhasználóként egészre kell kerekíteni, a 
kerekítési szabály szerint.
            Az egyes díjak egymáshoz képesti 
arányának itt nincs jelentősége. A „B" komponens alá tartozó 
felhasználók jelenleg kaphatják akár egyező mértékű díjon is a víziközmű
 szolgáltatásokat. A „B" csoportba azokat a felhasználókat kell 
beszámítani. akik sem a lakossági körbe, sem a fejlesztési 
hozzájárulásra kötelezettek körébe nem tartoznak.
            
            16. A helyi önkormányzat döntése alapján a fürdő nem fizetett 
víziközmű-fejlesztési hozzájárulást. Ebben az esetben a fürdőt melyik 
csoportban kell figyelembe venni a felhasználói egyenérték számításánál?
            A 38/1995 (IV:5.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdése szabályozza a 
víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetését. Valamennyi gazdálkodó 
szervezet (lásd PTK 685 § c)) ebbe a körbe tartozik, a fürdő 
üzemeltetője is.
            Az a körülmény, hogy egy gazdálkodó szervezet 
valamilyen okból idáig nem rendezte ezt a kötelezettségét, nem lehet 
alapja az átsorolásnak.
            
            17. Ha egy víziközmű szolgáltató Kft. mélyfúrású kútból származó termálvizet
 ad át egy gyógy-, vagy strandfürdő részére, akkor ezt a vízmennyiséget 
hogyan kell figyelembe venni FEÉ számításánál?
            Az ivóvíz ellátást biztosító víziközmű hálózattól műszakilag független 
fürdővíz átadás/értékesítés vállalkozási tevékenységnek minősül, és a 
Vkszt. 45. § (4) alá tartozó másodlagos tevékenységnek minősül, ezért 
nem vehető figyelembe a FEÉ számításánál. A fürdővíz értékesítés sem 
veszélyeztetheti a víziközmű működtetését, a keresztfinanszírozás 
tilalmára és a 49. és 50 § szerinti számviteli szétválasztás szabályaira
 is felhívjuk a figyelmet. (Az önálló ipari víz ellátó hálózat hasonló 
másodlagos tevékenységnek minősül.)
A víziközmű hálózatról történő, igazolható fejlesztési kvóta mértékéig a „K" tényezőnél lehet beszámítani
            
            18. Kell-e igazolni a fejlesztési kvótákat a „K" tényezőnél, azaz a 
fejlesztési hozzájárulásra kötelezetteknél, vagy elegendő a fogyasztási 
átlag alapján eljárni?
            A víziközmű fejlesztési hozzájárulás megfizetésével a befizetők vagyoni 
értékű jogokat szereztek meg egy adott szolgáltatási kapacitás igénybe 
vételére. Ezt a vagyoni értékű jogot mind az üzemeltetőnek, mind a 
felhasználónak nyilván kell tartania. A különböző okok miatt eltűnt, 
hiányzó dokumentumokat valamilyen – megalapozott és jogszerű – módon 
pótolni kell. Ennek hiányában nem lehet FEÉ - t elszámolni
Az előző év, vagy évek átlagfogyasztása szerinti elszámolást a törvény nem teszi lehetővé.
            
            19. Társasházi távfűtő vezeték rendszert feltöltő hely beszámítható-e az FEÉ számításába?
            A társasházon belül kialakított elkülönített vízhasználatra a 38/1995 
sz. Korm. rendelet előírásainak megfelelő módon kialakított és 
mellékszolgáltatási szerződéssel létrejött „feltöltő hely" figyelembe 
vehető. 
            A fizető személyétől függően, társasház esetében a lakossági
 tényezőnél, távfűtő gazdálkodó szervezet esetében a fejlesztési 
hozzájárulásra kötelezett tényezőnél kell beszámítani. 
            
            20. Mik tartoznak a rendszerfüggetlen víziközmű elemek közé?
            A víziközmű eszközei két csoportba sorolhatók: az egyik a víziközművek 
csoportja, míg a másik a működtető eszközöké. A víziközműveket műszaki 
és jogi jellegük alapján további két fő csoportba lehet besorolni, 
víziközmű elemekre és rendszerfüggetlen víziközmű elemekre.
            Az 
ingatlanokkal általában alkotórészi viszonyba kerülő víziközművek azon 
része, amely a rendszertől állagsérelem nélkül elválasztható, s annak 
nem egyedi gyártású berendezése, alkotórésze, továbbá a víziközmű 
hálózatok között szabadon áthelyezhető, tekinthető rendszerfüggetlen 
elemeknek.
            A közvetlen, direkt meghatározás helyett példálózó 
felsorolást ad a törvény, pl. fogyasztásmérő, irányítástechnika, 
szivattyú, de ide sorolható még a nyomásszabályozó, a beépített műszer, a
 közkút, a tűzcsap, stb. is.
            A technikai fejlődés várhatóan sok olyan
 új elemet fog előállítani ami ebbe a körbe lesz sorolható, s ezek miatt
 nem kell majd a törvényt módosítani (pl. az okos mérés eszközei vagy az
 intelligens hálózati elemek., stb. ).
            
            21. Társasházak esetében, a felhasználói egyenérérték számításánál hogyan 
kell figyelembe venni a használati melegvíz-mérőt ivóvíz szolgáltatásnál
 és szennyvíz szolgáltatásnál?
            Az 1. sz. melléklet 2.1.1. és 2.1.2. pontja szerint kell végezni a 
társasházi lakások beszámítását. Egy lakás esetében 1 víz +1 szennyvíz =
 2 egyenértéket lehet figyelembe venni a lakásban lévő vízmérők 
darabszámától függetlenül, azaz a használati melegvíz-mérőre sem lehet 
többlet értéket számolni  ( "egy közműves ivóvízellátást igénybe vevő...
 ekülönített felhasználót egy egységnek kell tekinteni").
            Szennyvíz felhasználói egyenérték számnál is érvényes az (egy lakás = egy felhasználó) korlát.
            
            22. Az 50 ezer felhasználói értéket el nem érő szolgáltatók meddig üzemeltehetnek változatlan formában?
            A törvény a 82. § (1)-(2) és a 84.§ (1)-(2) bekezdésben biztosítja az 
integrációhoz szükséges időt. Az első ütem 50 ezer felhasználói 
egyenértékét (FEÉ) 2013. május 31-ig el nem érő (2012. július 1-jén 
működő) szolgáltatók működési engedélyt nem kaphatnak, üzemeltetési 
tevékenységüket idáig folytathatják, ha valamennyi szükséges egyéb 
feltétellel rendelkeznek. Ezen társaságok víziközmű üzemeltetési 
szerződéseit - közös megegyezés hiánya esetén - a 20. § (2) bekezdés 
alapján legkésőbb 2013. április végén, 2013. december 31-re fel kell 
mondani. Indokolt esetben közérdekű üzemeltető kijelölésére is sor 
kerülhet.
            A 74. § (1) 6) pontja szerinti kormányrendelet fogja 
tartalmazni az engedély kérelem és kiadás részletes szabályait, ennek 
megjelenése és hatályba lépése után és 2013. május 31. előtt lehet a 
kérelmeket benyújtani. Optimális esetben a kormányrendeletek hatályba 
lépése meg fog egyezni a 2012. július 1-jei dátummal.
            
            
        Felhívjuk a figyelmüket, hogy az itt megjelenő jogértelmezés szakmai 
vélemény, tájékoztatásul szolgál, az Alkotmánybíróság 60/1992 (XI.17) AB
 határozata értelmében joghatás kiváltására nem alkalmas, kötelező 
erővel nem rendelkezik.